Monet myyntijohtajat tietävät, mitä tapahtuu, kun markkinoinnilta tulee myynnille liidejä. Myyntijohtaja jakaa liidit myyjille ja sopii niiden seurannasta. Kun myyntijohtaja kysyy myyjiltä myöhemmin, mitä olette liideille tehneet, tulee myyjiltä usein kolmenlaisia vastauksia.
"Olen soittanut liideille ja sopinut x määrän tapaamisia”
”Minulla on ollut kiirettä muiden tehtävien kanssa ja en ole ehtinyt vielä soittaa liidejä läpi”
”En ole soittanut liideille, kun ei ne ole hyviä.”
Tuoreessa tutkimuksessa (The Conversica Sales Effectiveness Report 2023) otti yhteyttä 100 yrityksen nettisivujen kautta ja halusi yhteydenottoa myyvästä yrityksestä. Tutkimuksessa seurattiin, miten yritykset ottivat asiakkaaseen yhteyttä.
25 % yrityksistä ei vastannut mitään asiakkaan yhteydenottoon
35 % yrityksistä vastasi asiakkaalle sähköpostilla 1–2 kertaa, kun Conversican suositus on 6–11 yhteydenottoa. Liidin hoitaminen jäi suurimmalta osalta hoitamatta tai pahasti kesken.
Hyvin hoidettu liidi tarkoittaa nopeaa ja systemaattista yhteydenottoa asiakkaaseen. Tutkimuksessa vain 17 % yrityksistä hoiti liidin laadukkaasti.
Yritykset investoivat markkinointiin ja liidien tuottamiseen paljon rahaa ja aikaa. Tutkimuksen tulokset herättivät meidät pohtimaan, mikä on suomalaisten yritysten kyky hoitaa liidit laadukkaasti. Vastaako asiakkaalle kukaan? Jos vastaa, onko liidi hoidettu 1–2 sähköpostilla? Pitäisikö myyjän soittaa asiakkaalle? Mikä on teidän yrityksenne toimintatapa ja tahtotila, kun asiakas ottaa teihin yhteyttä?
Miksi myyjät eivät soita asiakkaalle, joka haluaa yhteydenottoa?
Olemme huomanneet asiakkaiden kanssa, että yksi syy myyjien haluttomuuteen hoitaa liidejä laadukkaasti, on heidän positiiviset ja negatiiviset kokemuksensa ja uskomukset myynnistä. Tästä seuraa tiedostamattomia myynnin esteitä ja asenteita, jotka tulevat esiin esim. liidien hoitamisessa hyvin, sinne päin tai ei lainkaan. Jos haluat tietää lisää, mistä on kysymys, käy hakemassa lisätietoa täältä.
M3 Group Oy:llä on näkemyksiä ja työkaluja auttaa myyntijohtoa ja myyjiä nostamaan myynnin suoritustasoa. Ota yhteyttä tai jätä yhteydenottopyyntö lomakkeen kautta.
Σχόλια