Useissa suomalaisissa B2B-organisaatioissa myyntiorganisaatioiden myyjän rooli on muutoksessa. Osaaminen ja tulokset ovat entistä harvempien myyjien käsissä. Joissakin yrityksissä myyntitavoitteet ovat jopa tuplaantuneet henkilötasolla, koska yritykset hakevat kannattavaa kasvua entistä pienemmillä resursseilla. Ymmärrettävästi monissa yrityksissä ratkaistaan myynnin kilpailukyvyn kehittäminen myyjille yhteisillä ohjelmilla. Tyypillisissä suomalaisissa myyntiorganisaatioissa tarvitaan kuitenkin tuoreita voimia. Haasteena on johdon näkökulmasta, miten uudet myyjät saadaan nopeasti ja onnistuneesti liikkeelle. Uusi myyjä voi tulla talon ulkopuolelta tai sisäisenä rekrytointina.
Johdon keskeiset haasteet uusien myyjien suhteen ovat
Miten nopeasti uusi myyjä on tuottava?
Mitä tuloksia uusi myyjä saa aikaan?
Kuinka paljon uusi myyjä vie johdon ja organisaation aikaa?
Viimeisten tutkimusten mukaan uusilla B2B-myyjillä vie keskimäärin 2,5 vuotta saavuttaa myyntitavoitteet ja liian moni vaihtaa yritystä keskimäärin alle kahden vuoden kuluttua. Näistä syistä johtuen uusien myyjien sisään ajamisesta on tullut entistä kriittisempi painopistealue valtaosassa yrityksistä.
Myyjistä, jotka kykenevät proaktiivisesti lähestymään ja neuvottelemaan asiakkaiden päätöksentekijöiden kanssa on huutava pula. Kyky työskennellä kompleksissa myynnissä vaatii yritykseltä ja myyntijohdolta paljon työtä, jotta uusi myyjä saa aikaan onnistumisia ja lunastaa paikansa tuloksentekijänä.
Asiakkaillamme on erinomaiset kokemukset Kasvun Ajurit-ohjelmasta, jossa kytkemme johdon ja myyjän yhdessä rakentamaan menestystarinaa.
Comments